I forbindelse med bålaktiviteten kom der ikke overraskende et ønske fra ungerne om, at vi skulle prøve at hælde tændvæske på bålet, mens der var ild i det.
Jeg forklarede dem, at det var farligt, men at vi godt kunne gøre det, vi skulle bare lige gøre det på en sikker måde.
Så hurtigt byggede jeg en kop på en pind, så vi kunne hælde tændvæske på fra sikker afstand, og ungerne fik lov til at opleve, hvor voldsomt det faktisk er.
Jeg fik flere gange undervejs “ros” fra ungerne for, at jeg ikke bare siger “det kan vi gøre en anden gang”, når de spørger om noget, men at jeg rigtigt tit griber ideen og gennemfører den. Det betyder selvfølgelig, at det kommer til at blive lidt spredt fægtning i øst og vest, når vi har aktiviteter, men min tanke er, at det i virkeligheden er sådan, at den gode kreative process er.
Det er vigtigt, synes jeg, at aktiviteterne med mig i Huset2450 ikke bare bliver “mere fritidsklub”. Det er vigtigt, at der rent faktisk kommer en kunstnerisk vinkel på aktiviteterne.
Og netop dét, at man i den kunstneriske udforskende fase tillader sig selv og ungerne at bevæge sig ud af en tangent, det er for mig den rigtigt godt kunstneriske process. Det er i hvert fald sådan jeg arbejder.
At man hele tiden holder sit sind åbent for ideer og opdagelser, og at man tillader, at man stikker af og udforsker noget, som pludselig opstår.
Det er også det, som er anderledes end skolen. For nok lærer vi noget, når vi øver os i at hælde tændvæske på et bål, men det er ikke vigtigt, at vi gennemføre et stramt skema.
Det rejser et spørgsmål om, hvordan man i det hele taget kan organisere sådan en workshoprække, hvis man skal rumme, at man kan gå nye veje.
For det er jo også noget stærkt i, at man sørger for at komme igennem nogle temaer og teknikker, som man har planlagt lidt på forhånd.
Måske handler det om, at man ikke sætter for stramme datoer og klokkeslæt på, men at man mere beslutter sig for “Vi vil igennem disse 10 temaer og teknikker i årets løb”.
Så sørger man for, at ungerne kommer til at mestre noget, men man er også åben for, at der hvor det virkeligt rykker er, når man sætter temaerne sammen på overraskende nye måder.